Chinareis – Dag 13 & dag 14

Dag 13, 27/04/2017

De dag begon lekker rustig. Om half 10 werden we in de lobby verwacht dus er was genoeg tijd om wat uit te slapen of om je koffer nog in te pakken.

Toen alle koffers gepakt en wel in de bus zaten, waren we klaar om te beginnen aan de laatste dag in China, maar we stonden weer stil. Er stond namelijk weer een auto in de weg, waardoor we de parkeerplaats niet af konden. Deze keer moest zelfs de politie komen om de eigenaar te vinden, die uiteindelijk na lange tijd met een rood hoofd zijn auto aan de kant zette, zodat we eindelijk weg konden. Maar we hebben door deze vertraging wel mooi even kunnen zien hoe dat gaat in Azië. Iedereen komt zich er namelijk mee bemoeien! 🙂 Als eerste stonden daar dus onze chauffeur en onze gids om de auto heen te cirkelen waarna de eigenaresse van de winkel op de hoek ook wel heel nieuwsgierig werd en ook maar even kwam kijken. Na nog geen 10 minuten stond ook het halve hotel aan personeel erbij, en nog geen 5 minuten daarna kwam de politie. Uiteindelijk bleek de auto van de kok van het hotel te zijn. OEPSIE!

Maar goed, op naar de Oriental Pearl tower. Volgens onze gids Collin een van de hoogtepunten van deze stad. De Pearl tower hoort bij de 4 hoogste gebouwen in Shanghai en bestaat uit een toren met op verschillende hoogtes drie bollen. In een van de 2 is de rand van de grond gemaakt van een dikke laag glas waar je op kan gaan staan. Je kijkt dan ongeveer 260 meter naar beneden. Niet echt een pretje dus voor de mensen met hoogtevrees onder ons. Maar wat zijn er hier een aantal gave foto’s gemaakt, zoals u waarschijnlijk al had gezien.

Toen iedereen weer was bijgekomen gingen we alweer vroeg lunchen, en dit deden we in stijl :)! Lekker echt chinees NOT in de copy market aan de KFC. We kunnen toch niet zeggen, dat dat niet even heel erg lekker was na twee weken non stop rijst en kip in rode saus :).  Na de lunch hadden we nog iets meer dan een uur om voor laatste souvenirs te onderhandelen in de copy market. Eigenschap van de copy market: alles is nep, dus de prijs die ze noemen kun je helemaal onderuit halen. De meesten deden dit dan ook fanatiek wat af en toe hilarische momenten opleverde.

Na de copy market gingen we avondeten, zodat we nog iets hadden gegeten voor we vertrokken met onze eerste vlucht. Eenmaal op het vliegveld aangekomen was er nog heel even de tijd onze koffers open te maken en onze laatste souvenirs erin te doen. Bij het inchecken waren er nog wat problemen bij sommigen vanwege foute paspoortnummers wat wat stress opleverde, maar uiteindelijk konden we toch allemaal mee. En toen begon de laatste etappe van onze reis: boarden, vliegen, koffers ophalen en wachten op het volgende vliegtuig.

Dag 14, 28/04/2017

De allerlaatste dag van deze reis is aangebroken. Om 2:25 ’s nachts boardden we onze vlucht van Beijing naar Brussel. Een 10 uur durende vlucht die ons weer naar Europa zou brengen. Daar gingen we dan.

Zonder enige problemen kwamen we aan op het vliegveld van Brussel. Rond 7:00 uur stonden we al te wachten op onze koffers. Toen iedereen z’n koffer had gevonden en een toiletstop had gemaakt liepen we naar de aankomsthal.

Na een lange vliegreis stond de bus naar huis op de parkeerplaats te wachten. En na ongeveer 2 uur stonden we weer voor de school. Weer stond er voor de school een grote groep ouders, broers en zussen. Dit keer niet om ons uit te zwaaien, maar om ons een welkom thuis te wensen.

Wij willen iedereen bedanken voor de te gekke reis die we hebben mogen beleven! Bedankt meneer Waalen, meneer Van Gemert en meneer Klomp voor het feit dat u 24/7 op ons heeft gelet, en bedankt meneer Van den Berg voor het klaarstomen voor deze fantastische reis! En natuurlijk bedankt aan alle leerlingen, we hebben er samen een fantastische reis van gemaakt!