Chinareis – Dag 7

Blog 7 21/04/2017

Om 9 uur stopte de trein op het station van Nanjing. Hier moesten we nog even wachten op onze 3e gids Donald. Rond 9.45 begonnen we te rijden op weg naar het mausoleum van Sun Yat Sen.

Eenmaal daar aangekomen hadden we nog steeds geen ontbijt gehad, dus daar ging de hele club hoor, op naar de KFC voor ontbijt J. Maar goed, op naar het mausoleum! Voor we er waren moesten we eerst nog een lange “laan” aflopen en vervolgens nog ruim 300 treden omhoog. Vervolgens kwamen we er boven pas achter dat een beeld het enige was dat we konden zien. Bummer! Maar daartegenover stond wel een prachtig uitzicht. Het terrein, wat op zichzelf al gigantisch was, was omringd door bossen en in de verte zag je nog wolkenkrabbers.

We hebben boven wat foto’s genomen en rond gekeken en zijn daarna rustig weer naar beneden gelopen.

En toen werd het pas echte leuk voor ons (de bloggers). Op weg naar beneden werden we al een paar keer gevraagd om met mensen op de foto te gaan. En op een gegeven moment stonden er ook 3 jongens. Ze waren te verlegen om echt te vragen of ze op de foto mochten dus bleven ze maar de hele tijd heel dichtbij. Vervolgens zijn wij rustig verder naar beneden gelopen, maar werden we de rest van de tijd achtervolgd door de 3 jongensJ. Zelfs toen we helemaal bij de bus stonden kwamen ze nog sneaky achter ons aan. Ze deden wel alsof ze ons niet achtervolgden, maar we hadden het allemaal door. Tot op het punt waarop wij ons ineens omdraaiden en uitbundig begonnen te zwaaien, toen zwaaiden ze terug, maar dropen ze lichtelijk beschaamd af.

Op de planning stond als volgende de brug over de Yangtze, helaas was deze afgesloten vanwege renovatie. Helaas! Dus toen moesten we op zoek naar vervanging, uiteindelijk zijn we naar het museum van de Nanjing Massacre gegaan. Dit was dus een museum over de aanval en massamoord door de Japanners op de Chinezen in Nanjing. Het museum was erg heftig! Er zijn meer dan 300.000 mensen gestorven, en van iedereen hadden ze de naam en foto, dit maakte dus veel indruk omdat het heel persoonlijk was. Ook stond het museum vol met spullen uit Nanjing van die tijd die doen herinneren aan de gebeurtenis. Maar wat bij ons nog de meeste indruk maakte waren de persoonlijke verhalen! Her en der door het museum hing een plaat met foto en naam van iemand die getuige was van het geheel en waarop hij zijn verhaal vertelde. Zo hing er bijvoorbeeld het verhaal van een man waarvan zijn twee zussen waren verkracht voor zijn neus en daarna waren vermoord. Het museum liet een diepe indruk achter bij iedereen.

Na dit heftige bezoek moesten de meesten stiekem toch wel even bijkomen en zijn we naar het hotel gegaan. Hier kregen we een uur vrije tijd, om vervolgens naar het diner te vertrekken. Deze dag was zowel rustig als heftig, we hebben relatief minder gedaan dan normaal, maar vooral het museum was best heftig.