Chinareis – Dag 5 & dag 6

Blog 5 19/04/2017

Na een, voor de meeste, lange nacht in onze eerste nachttrein kwamen we om half 9 aan op het station in Xi’an, waar we onze tweede gids ontmoette, Linda. Na een, tegenwoordig gestructureerde, telling gingen we verder naar het hotel voor ons ontbijt. Na het ontbijt, inchecken en kamers verkennen vertrokken we naar de Wild Goose Pagode.

Het moment dat je het complex op kwam lopen, werd je onmiddellijk omringd door de geur van wierook. De tempel en de pagode zijn tegenwoordig nog steeds in gebruik door de boeddhisten. Onze gids was ook een boeddhist. Hij liet de verschillende tempels, gebruiken en routines zien. Na een rondleiding kregen we van hem een cursus kalligrafie. Na een cursus was er de tijd om je eigen naam te laten kalligraferen door hem of door zijn leraar.

Toen we na de uitleg naar buiten kwamen was het helaas begonnen te miezeren. Hierdoor werd het programma een klein beetje verschoven, zodat er tijd was om in het hotel een jas te pakken of om even om te kleden. Na de korte stop bij het hotel reed de bus meteen door naar onze lunch. Een groot buffet met jazeker, frietjes en sushi!

Na de stop bij het hotel en na de lunch was het eindelijk tijd voor iets echt Nederlands! De fietstocht over de stadsmuur. En dan wel een een tandem fietstocht. Anderhalf uur met je maatje op een dubbele fiets over de stadsmuur touren, wat kan er nou fout gaan? Na tien minuten opstarten zat iedereen al soepeltjes op de fiets. Zelfs een aantal buddies racete tegen elkaar of anderen op de muur.
Anderhalf uur later en 14 kilometer verder waren we later klaar dan verwacht, waardoor het bezoek aan de moslimwijk de eerste dag niet doorging.

Van de fiets gingen we meteen door naar het Dumpling Dinner in een theaterzaal waar die avond ook een show plaatsvond. Tijdens het Dumpling Dinner kregen we 10 verschillende Dumpling gerechten met verschillende vullingen en bereidingen.
Om 8 uur begon de Tang dans en muziek show. Deze show bestond uit traditionele dans en muziek uit de Tang-dynastie. De meningen over deze show waren erg verdeeld, omdat de muziek enkele van onze leerlingen in slaap suste.

Na een lange dag rondlopen en kijken ging iedereen snel naar hun kamer om het nachtprogramma naar eigen wens in te vullen.

Blog 6 20/04/2017

Weer niet veel geslapen, wat je bij iedereen wel kunt merken, maar dat laten we de sfeer zeker niet verpesten! Op naar het Terracotta leger!

Eenmaal aangekomen bij het Terracotta leger, spreken wij denken we voor meerderen als we kunnen stellen dat we het indrukwekkend vonden, maar niet zo indrukwekkend als we verwacht en/of gehoopt hadden. Stiekem kwamen we er namelijk achter dat we er al best veel van hebben gezien, door de module en over hebben gelezen en gehoord. Wel was het nog steeds ongelofelijk dat er daar al rond de 1000 beelden staan opgegraven en gerestaureerd, maar dat ze denken dat er nog veel meer zijn. Wat wel nieuw was voor ons was de reden waarom bijna alle beelden kapot zijn. Het heeft waarschijnlijk twee oorzaken:

• een grote grafroof waarbij de beelden kapot zijn gemaakt en de wapens voor een groot gedeelte zijn meegenomen.
  • de beelden stonden ondergronds in ruimtes met houten steunbalken; deze balken zijn in verloop van tijd gaan rotten (net als de karren van de paarden) en zijn ingestort. Hierdoor is de grond ingezakt en zijn er tonnen zand op de beelden gestort. Van dit laatste is bewezen dat het is gebeurd.

Wat wij vooral bizar vonden, is het feit dat de mensen die er aan mee hebben gebouwd mee zijn begraven, en we dus enkele botten van mensen konden zien liggen. Anne Knoll en Yara Amalo doen hun PWS over het Terracotta leger, en hebben hier de rondleiding en uitleg dus op zich genomen als presentatie die iedereen aan het einde van zijn PWS moet geven. Dit hebben ze super goed gedaan!!

Helaas moesten we een trein van 3 uur eerder nemen, waardoor we maar maximaal 1 uur bij het Terracotta leger hadden, wat echt veel te kort was. Na het leger gingen we nog een bezoekje brengen aan de fabriek waar ze exacte replica’s van de beelden maken. Ze doen het hier op dezelfde manier en met hetzelfde materiaal als bij de originele beelden. Ook hier was waar ruimte om wat te kopen. Een uurtje rijden later kwamen we aan bij een restaurant waar een buffet was. Hier kwamen we weer een grote groep Franse scholieren tegen die we al een paar keer tegen waren gekomen.

En toen werd het echt leuk! We gingen naar de moslimwijk van Xi’an. De wijk bestaat uit een lange straat met verschillende smalle straatjes, waar het wemelt van de etenskraampjes en winkeltjes. Daar stonden we echt even oog in oog met het echte Azië en niet meer het gevoel van een miljoenenstad. Wij doken het eerste beste zijstraatje in en vervolgens nog een om er zeker van te zijn dat we een beetje weg waren van het overvolle deel met veel toeristen. We kwamen uit in een schattig straatje met kleine winkeltjes waar we nog wat hebben geshopt voor we weer terug moesten. Tot iedereens spijt moesten we na een uur al weg.

Helaas moesten we toen alweer door naar het station om op tijd te zijn voor de trein. Deze treinreis ging iets minder smoothly (spreek uit als: smoosly) zoals onze gids Linda zou zeggen. 16 van ons moesten namelijk in de hardsleeper-coupé  gaan liggen. Dit betekent dat je geen deuren meer hebt, alles open is en je met 3 boven elkaar slaapt. Ze lagen dus tussen heel veel andere chinezen. Dit zorgde voor veel stress en resulteerde in bezorgde groepsleden en softsleepers die hun bedden opofferden. Het grootste probleem was namelijk niet perse het gebrek aan privacy, maar het gebrek aan hygiene. De bedden waar ze in moesten liggen, waren 5 minuten daarvoor nog gebruikt en nog niet verschoond (dit werd snel opgelost) en het is natuurlijk heel wat anders. Nadat de indeling wat was veranderd en de jongens zich hadden opgeofferd (ware gentlemen) en naar de hardsleepers vertrokken, keerde de rust toch redelijk snel weer terug en heeft iedereen behoorlijk goed geslapen.

2 gedachten over “Chinareis – Dag 5 & dag 6”

1. Wij genieten hier volop met jullie reis mee dmv jullie leuke verslagen en via de appjes van Emma. De oudste zus van Emma, Laura is 4 jaar geleden ook meegeweest en ze zou zo weer terug willen! Ik denk dat dit voor Emma straks ook wel zal gelden met zo’n superreis! Zoals ik al tegen Emma zei nav het tweede nachttrein gebeuren, zo leer je China en zijn inwoners ook kennen…
    Veel plezier nog allemaal.

2. Superleuk om nu al iets te lezen en zien van jullie reis. Lekker voor thuis! We zijn wel een beetje jaloers….maar gunnen jullie de reis van harte. wat knap dat de jongens zulke Gentelmen zijn. Thnx
    Nog een paar daagjes mooie indrukken op doen en dan begint de reis naar huis al weer. Goeie reis en dank aan de reporters dat we zo met jullie kunnen mee genieten.