Afsluiting:

Het zit erop. Dit was ons verslag van de China reis. Wij hebben ontzettend genoten en vinden het erg jammer dat het voorbij is. Het was geweldig. Wij hopen dat we iedereen goed op de hoogte hebben kunnen brengen via onze website.

Met vriendelijke groet,
Bart Lauwers en Tom Swillens.
Dag 12: 29 april
Vandaag was de laatste dag, en wat was dat jammer. We zijn de dag begonnen met het bezoeken van de Franse concessie. Dat is een gebied in Shanghai dat ooit van de Fransen was. Het was er mooi om even rond te lopen.
Daarna gingen we naar het Fuxing park. Een park in de Franse concessie waar het erg mooi en groot is. Daar hadden we even vrije tijd om bijvoorbeeld even te gaan dansen of om iets anders te doen.
Na het park zijn we naar de copy-market geweest. Een enorme hal waarbinnen ontzettend veel winkeltjes te vinden zijn. Bijna iedereen heeft hier wel iets gekocht, bijvoorbeeld als souvenir.

Als laatste zijn we naar het vliegveld in Shanghai gegaan. Vanuit daar hebben we een binnenlandse vlucht gemaakt naar Beijing. Na deze vlucht kwam er nog een en eigenlijk realiseerde iedereen zich toen pas dat de reis echt bijna afgelopen was. Ook hadden we nog een uur vertraging. Uiteindelijk was de reis goed verlopen en hebben de meeste leerlingen nog kunnen slapen. We zijn weer veilig op Nederlandse bodem en iedereen heeft ontzettend veel genoten van de geweldige reis!
Dag 12: 29 april
Vandaag stond als eerst een thee ceremonie op het programma. Na even door een oude wijk in Shanghai rond te hebben gelopen, kwamen we in het theehuis aan. Ze demonstreerden hoe je elk van de zes theeën moest klaarmaken en waar het precies van gemaakt was.
De nodige zakjes thee werden in de bijbehorende winkel gekocht en we vervolgde onze reis naar het geplande schoolbezoek. Eenmaal aangekomen bij de school werden we erg hartelijk ontvangen en leidden de leerlingen ons rond. Deze rondleiding liep voor velen uit op een potje Ping Pong of een voetbalwedstrijd. Vooraf kon je de keuze maken of je de Chinese schrijfkunst wou leren of dat je liever een potje basketbal wou spelen. We werden er aan alle kanten voorbij gespeeld tijdens de basketbal wedstrijd, maar door het vele publiek was het zeker gezellig en een unieke ervaring die werd vastgelegd door een heus camerateam. Na de typisch Hollandse cadeautjes gegeven te hebben en typisch Chinese cadeautjes gekregen te hebben was het tijd om naar Nanjing road te vertrekken.
De redelijk westerse luxe straat was erg indrukwekkend en alle dure merken hadden er dan ook winkels gevestigd.
We moesten zelf het avondeten regelen en dat liep bij de meesten uit tot een uitstapje naar de KFC of de pizzahut. Na weer verzameld te hebben stond er een spectaculaire acrobatische show op het programma.

Het was fantastisch om te zien en eenmaal de bus weer in was iedereen erg enthousiast.
Met dit enthousiasme zijn we richting een mooie plek met uitzicht op het financieel district van Shanghai. Dit leverde ontzettend mooie plaatjes op!
Morgen staat helaas alweer de laatste dag in China op het programma.
Dag 11: 28 april
Vanochtend stond er een bezoek bij een philipsfabriek op het programma. Na het hele produceringsproces te horen kregen we ook nog een rondleiding. De meeste leerlingen vonden de rondleiding redelijk oninteressant maar natuurlijk waren er uitzonderingen.
Na het bezoek aan de fabriek vertrokken we richting de 'zijde bewerking workshop'. De uitleg over de productie van het zijde was erg interessant maar de winkel die erna kwam sprak vooral de meisjes aan.
Toen we klaar waren vertrokken we naar de lunch. Het smaakte goed en iedereen we waren klaar voor het laatste van de dag, de Oriental Pearl TV Tower. Dit was echt ontzettend gaaf. Als eerste gingen we naar de hoogste verdieping en het uitzicht was geweldig. Later gingen we een heel klein stukje naar beneden waar een glazen vloer was. Sommigen vonden het erg spannend maar de meeste leerlingen vonden het uiteindelijk wel erg mooi.
Toen we 's avonds terug waren in het hotel begon het enorm te stormen. Het was een mooi gezicht en sommige kamers hadden ook een balkon waarvan je alles goed kon bekijken.

(Deze mooie foto is gemaakt door Bo Maeijer)

Het was een prachtige dag in Shanghai, op naar morgen!
Dag 10: 27 april
De dag begon met vroege uitstapjes naar de Starbucks of het park.
Na lekker koffie gedronken te hebben of wat danspasjes te leren van de tachtig plussers in het park, gingen we naar de Confucius tempel in Nanjing. Na de nodige informatie gekregen te hebben hadden we wat vrije tijd in het gebied rondom de tempel.
Na de lunch stond er een drie uur durende busreis richting Suzhou op het programma. De nodige slaap werd ingehaald door iedereen en eenmaal aangekomen gingen we lekker dineren bij de KFC!
Na de busreis stond er een voetmassage op ons te wachten.
De verwachting was een vriendelijke massage, maar dat viel vies tegen.
De masseurs hadden stevige handen en waren niet bang deze volop te gebruiken. Dus na anderhalf uur bikkelen zat het er op en konden we fris naar het hotel en het diner.
En toen ging een grote wens van de groep in vervulling! De karaoke bar was anderhalf uur voor ons! We waanden ons in wonderland en de nodige liedjes werden gezongen.

Het was nog lang onrustig in Suzhou!
Dag 9: 26 april
Vandaag moesten we weer eens vroeg opstaan. De bullet train stond op het programma. Toen we aankwamen bij de trein was iedereen verbaasd over de luxe van de trein. Van tevoren werd ons verteld dat de reis 5 uur zou duren, dat bleek later ongeveer 6,5 uur te te zijn. De trein ging ongeveer 200 km/h.
Eenmaal aangekomen in Nanjing zijn we (wegens vertraging) zonder lunch meteen doorgegaan naar het mausoleum van Sun Yat Sen. Eigenlijk stond dat voor dag 10 gepland maar aangezien het dan dicht is hebben we het vandaag gedaan. Het was een flinke klim maar uiteindelijk waren we boven aangekomen en waren het uitzicht en het standbeeld erg mooi. Jammer genoeg mochten we geen foto's maken van het standbeeld.
Uiteindelijk zijn we met ongelooflijke honger richting het avondeten gegaan. Het was een lokaal restaurant met live muziek (die niet iedereen zo geweldig vond).
Voor morgen staan nu dus de Confucius tempel en de bus richting Suzhou op het programma.
We zijn benieuwd!
Dag 8: 25 april
Vandaag konden we voor het eerst 'uitslapen'. De wekker mocht om 7 uur gezet worden en we hoefden pas om 8:15 beneden te zijn. Op het programma stond de Drieklovendam en de rijstvelden.

Over de Drieklovendam kenden de meeste leerlingen niet erg veel maar via een goede inleiding van de gids en een presentatie van Bente en Bo kregen we veel informatie. Het is een ontzettend indrukwekkend bouwwerk met verschillende functies.
Na de dam moesten we ongeveer anderhalf uur rijden naar de rijstvelden, waar we een presentatie kregen van Roel en Lauranne over het Hukou systeem. Daarna liepen we een stukje en zagen we ook verschillende dieren zoals duizendpoten en stieren.
Na de rijstvelden zijn we gaan eten en waren we vroeg (20:30) aangekomen bij ons hotel. We zijn ook redelijk vroeg naar bed gegaan aangezien we de dag erna om 6:00 op moesten staan, voor de bullet train. We zijn benieuwd!
Dag 7: 24 april
Vandaag stond de treinreis van 12 uur op het programma. Allereerst kunnen we zeggen dat bij de 12 uur 2 uren opgeteld kunnen worden door veel vertraging. Het was een erg lange zit desalniettemin was de sfeer uitstekend en hebben we ons prima vermaakt met kaartspellen en liedjes zingen
We reden door de prachtige landbouwgronden van China en het uitzicht was dus ontzettend mooi.
Aangezien we door de vertraging het diner bij het restaurant gemist hebben moest het, tot grote spijt van de leerlingen, diner plaats vinden bij restaurant de gouden bogen!
Het was een lange maar gezellige dag!!
Dag 6: 23 april
Na een spannende en verrassende nacht in het hotel zijn we na het druk bezette ontbijt richting het terracottaleger vertrokken.
Als eerst stopte we bij een klei fabriek waar terracotta figuren werden gemaakt op dezelfde wijze als 2 duizend jaar geleden. Na wat leuke foto's en een beeld in de fabriek werden we zoals gebruikelijke naar de winkelafdeling gestuurd.
We vervolgden onze reis richting het terracotta leger en werden geïnformeerd door onze gids.
Eenmaal aangekomen gingen we naar de eerste en grootste hal met de meeste hele poppen! Het was erg indrukwekkend en speciaal om deze twee duizend jaar oude figuren te kunnen zien.
Na de lunch hebben we de andere hallen bezocht en zijn we vertrokken richting de wild goose pagoda. Eenmaal aangekomen, probeerden we een groepsfoto te maken. Dit liep helaas iets anders en voor we het wisten stonden er tientallen chinezen foto's van ons te maken.
Onze speciale gids bij de pagoda vertelde ontzettend enthousiast over het boedisme en de tempel.
Uiteindelijk hebben we de schilderijen van de tempel besproken en hebben veel leerlingen hun naam in het oude Chinese geschrift laten tekenen. Na het avondeten zijn we naar een enorme supermarkt gegaan om ons voor te bereiden op de twaalf uur lange treinreis die morgen op het programma staat.
Tot morgen!
Dag 5: 22 april
Vanuit de nachttrein zijn we naar ons volgende hotel gegaan om te ontbijten. En wat was het lekker. Met afstand het beste ontbijt van de reis tot nu toe.
Aangezien we geen tijd hadden om ons op te frissen zijn we na het ontbijt meteen naar de stadsmuur van Xi'an gegaan om deze te berijden op de fiets. Je kon kiezen voor een enkele fiets of voor een tandem. De meeste leerlingen kozen voor de tandem. We moesten heel de muur affietsten, ongeveer 13 kilometer.
Nadat iedereen terug was van het fietsen zijn we naar de moslimwijk gegaan. Een mooie wijk met allerlei kraampjes om mooie spullen te kopen.

Daarna was het tijd voor lunch.

Na onze kamer voor het eerst gezien te hebben in het hotel zijn we naar een soort theater - restaurant geweest. Eerst hebben we super lekker gegeten (dumpling dinner) en daarna konden we genieten van een ontzettend mooie show waar allerlei muziek en dans in voor kwam.
Ook dag 5 was een groot succes!
Dag 4: 21 april
Wat was vandaag leuk. Buiten het feit dat we om 5:30 op moesten staan, was de ochtend de beste tot nu toe. We begonnen met Tai Chi:
Buiten Tai Chi was er nog ontzettend veel te doen in het park.
Na het (tot teleurstelling van vele leerlingen) verlaten van het park, zijn we doorgegaan naar de tempel van de hemelse vrede. Het was een grote en indrukwekkende tempel.
Ten slotte zijn we naar het olympisch stadion geweest, ook wel bekend als het 'Birds Nest'. Ook al kostte het 80 yuan om binnen te komen, was het zeker het geld waard (volgens de meeste mensen die geweest zijn). Vooral mooi om het eens in het echt te bekijken in plaats van altijd op TV.
Om de dag af te sluiten zijn we in de nachttrein richting Xi'an gegaan. Het was ontzettend klein maar uiteindelijk zijn we na een gezellige nacht veilig aangekomen.
Dag 3: 20 april
Na de lunch zijn we vertrokken naar de Chinese muur. Dit wereldwonder was ontzettend groot en heel erg bijzonder om mee te maken. Na een flinke beklimming mochten we gaan poseren voor de groepsfoto van deze reis.

Nadat de trillende benen van iedereen weer in de bus waren, was het tijd voor het Peking duck diner. 's-Avonds zijn er nog wat inkopen gedaan voor de aankomende treinreis. Het was een hele mooie dag met het bijzondere wereldwonder waar allemaal erg van genoten hebben.
Op naar dag 4!
Voor deze fotosessie werden 30 minuten uitgetrokken en daarna zijn we richting een pottenbakkerij gegaan en hebben daar het proces van het pottenbakken gezien.

Na wat mooie foto's te hebben gemaakt van het schitterende uitzicht zijn we naar de sacred way gegaan met dieren standbeelden waarmee natuurlijk geposeerd moest worden.
Na de eerste prima goede nacht na ongeveer 30 uur zonder slaap stond er een typisch Chinees ontbijt voor ons klaar. Nadat de deegballetjes en noedels op waren gingen we richting de Ming tombes. In de tombes zijn 13 van de 16 Ming-keizers begraven. Wij bezochten het graf van de derde en belangrijkste ming-keizer.
Dag 2: 19 april
Aangezien we al een aantal uren aan het wandelen waren, en we al die uren niets gegeten hadden, kreeg iedereen er wel last van een hongerig en/of slap gevoel. Maar desalniettemin was het een geweldige ervaring. Na de Verboden Stad gingen we (eindelijk) lunchen. Het was dan ook dat we voor het eerst met het Chinese eten in contact kwamen. Boven onze verwachtingen uit, vond iedereen het goed smaken. Na de lunch gingen we voor het eerst naar onze hotelkamer. En die binnenkant was gelukkig een stuk mooier dan de buitenkant. De kamers zijn ruim, voorzien van een mooie badkamer en twee lekkere bedden. Na het bezoekje aan het hotel zijn we gaan dineren. Buiten het feit dat de lunch en het avondeten veel op elkaar lijken in China, smaakte ook het avondeten goed. Na het eten zijn we teruggegaan naar het hotel. Na een korte feedback van de dag met onze groepjes, hebben sommige leerlingen besloten om even geld te gaan pinnen en eventueel iets te halen bij de supermarkt. Andere leerlingen bleven lekker op hun kamer om uit te rusten.

Conclusie van dag 1: 'Wat een geweldig begin!'
Dag 1: 18 april
Hallo,

Vandaag zijn we naar China vertrokken en ook de eerste dag zit er al op.
Hier het verslag van dag 1:

We zijn veilig aangekomen! De reis was naar onze mening minder zwaar dan verwacht, maar andere leerlingen hadden daar andere meningen over. Ook ging de vliegreis sneller dan verwacht, namelijk maar ongeveer 9,5 uur i.p.v. 10,5 uur. De meeste leerlingen hebben wel een tijdje kunnen slapen tijdens het vliegen, om op te laden voor de eerste dag in China. Nadat we aangekomen waren, ontmoetten we onze gids: Heidi. Als eerste bracht ze ons naar het Mausoleum. Het is natuurlijk een erg bijzondere gelegenheid om de 'echte' Mao Zedong te zien in zijn Mausoleum. Jammer genoeg waren we niet de enige die hem wilde bezoeken:
Vertrek vanuit Geldrop
Voorbereiding: 24 maart
Wij zijn naar Leiden geweest! We zijn met de bus vertrokken en hebben onderweg ook nog even de leerlingen van het Bernrode opgehaald. Toen we aankwamen zijn we eerst naar het verkeerde gebouw gelopen. Later kwamen we toch aan bij het goede gebouw en kregen we eerst een introductie en een tasje.
Daarna liepen we mee met een student die ons van alles vertelde onderweg. We kwamen aan bij het gebouw waar wij onze colleges hadden. Het eerste college was een spoedcursus Chinese taal. Daar hebben we ontzettend veel geleerd in een zeer korte tijd. Ook zijn we erachter gekomen hoe moeilijk de Chinese taal nu echt is.
Na ons eerste college kregen we een uur pauze. De meeste leerlingen gingen de stad in en lunchen. Na de pauze begon ons tweede en laatste college. Daarin werd eerst iets over de geschiedenis van China verteld en later vertelden twee studenten iets over de studie en hun eigen reis naar China. Later hebben Bart en ik nog een klein cadeautje aan de docenten en studenten gegeven. We zijn afgesloten met een groepsfoto.